El vicepresident del Club, Jordi Cardoner, i la doctora Silvia Gold / Fundación Mundo Sano

El vicepresident primer del FC Barcelona, Jordi Cardoner, va visitar dimecres a Buenos Aires la seu de la fundació Mundo Sano, una entitat amb què la Fundació FC Barcelona col·labora per estendre el diagnòstic precoç i el tractament de la malaltia de Chagas.

Durant la seva visita a la seu de Mundo Sano, Cardoner, responsable de la nostra Fundació i l'Àrea Social del Club, va ser rebut per la doctora Silvia Gold, presidenta de l'entitat argentina, i per Marcelo Paganini, el seu director executiu. El passat 2 de març el president del FC Barcelona, Josep Maria Bartomeu i la doctora Gold, van signar a Barcelona l'acord de col·laboració entre ambdues entitats.

Un dels programes que desenvolupa Mundo Sano és el denominat Esport, Infantesa i Chagas, en el qual també participa el Banc Iberoamericà de Desenvolupament (BID). Aquesta iniciativa té com a objectiu sensibilitzar sobre la malaltia de Chagas i poder establir diagnòstics en els nens i jovenets a través de l'esport.

La malaltia de Chagas està provocada per un paràsit que es diu trypanosoma cruzi que és trasmet per un insecte conegut a l’Argentina amb el nom de vinchuca. Es tracta d'una malaltia que afecta a uns vuit milions de persones a tot el món –a Espanya hi ha casos molt aïllats-. Només a l'Argentina s'estima que hi ha un milió i mig d'afectats per aquest paràsit.

El Chagas s'estén per les zones rurals més pobres d'Amèrica Llatina. La majoria de les persones que no són tractades no tenen símptomes fins molts anys després de contraure la malaltia. Les causes més comuns de mort provocada pel Chagas estan relacionats amb problemes cardiovasculars, encara que també afecta el sistema digestiu.

La doctora Silvia Gold, fundadora del Grup Insud i ànima de Mundo Sano, una fundació creada el 1993, va explicar durant la visita de Cardoner que ”la malaltia de Chagas està en remissió, perquè s'ha avançat en el control del vector que la transmet, però hem de conscienciar la societat que pot eradicar-la, i la forma clara de fer-ho és informant sobre ella i combatent-la; en aquest sentit la nostra aliança amb el FC Barcelona és estratègica perquè a través del llenguatge del futbol podem arribar a més persones i, a més, perquè el FC Barcelona transmet uns valors molt necessaris en aquest tipus de projectes“.

El vicepresident del FC Barcelona, per la seva banda, va comentar que “com amb altres programes en els quals participa la nostra fundació intentem retornar a la societat el que aquesta ens està donant i, a més, perquè aquest programa focalitza els seus esforços en els nens; si existeix la possibilitat de guanyar a la malaltia de Chagas hem d'aconseguir l'objectiu”.

Aquest dijous, el vicepresident del FC Barcelona té previst tancar l'agenda del seu viatge a l'Argentina amb la visita al Casal Català, per participar en el primer d'una sèrie d'actes que commemoraran el 30 aniversari de la fundació de la Penya Barcelonista Nicolau Casaus.

Fa tres dècades que Casaus, avi del vicepresident Cardoner, va inaugurar aquesta agrupació. Nicolau Casaus de la Font (1913-2007) va néixer a la ciutat argentina de Mendoza. Casaus, sens dubte una de les figures més rellevants de la història de la nostra entitat, va arribar a la vicepresidència del FC Barcelona, posició que va mantenir 23 anys, període que va dedicar a donar impuls al moviment penyístic. Durant la seva permanència en el Club es va passar de 60 penyes a 1.400. Quan va deixar la vicepresidència, Casaus va ser nomenat president honorífic de l'Àrea Social, la mateixa que ara està sota la responsabilitat del seu nét.

Declaracions de la doctora Silvia Gold:

“Mundo Sano va ser fundada el 1993 pel meu pare, el doctor Roberto Gold, amb la missió de retribuir a la societat part del que havia rebut d’ella”.

“La malaltia de Chagas es transmet majoritàriament per un insecte, però també per transfusions sanguínies, per trasplantament d’òrgans o a través de l’embaràs. El més greu de la malaltia és el poc coneguda que és tot i afectar moltes persones. Té tractament, però menys d’un 1% dels infectats hi accedeix”.

“Vaig viure durant 11 anys a Barcelona, i el Barça forma part de la vida de casa meva. El contacte amb la Fundació del FC Barcelona era una aspiració. És un soci somniat”.

Declaracions del vicepresident del FC Barcelona, Jordi Cardoner:

“Per al FC Barcelona és una oportunitat de tornar a la societat el que ens està aportant. Fer-ho de la mà de Mundo Sano ens aporta sensibilitat al nostre projecte dirigit als nens. La malaltia de Chagas es pot vèncer, i el FC Barcelona hi vol aportar la plataforma i donar-hi veu”.

Cardoner visita la Fundación Mundo Sano by fcbarcelona