L'Amanda i la Maria Victòria durant el Festival 'FutbolNet' del setembre passat a Rio. FC BARCELONA

L’Amanda Matías, de 8 anys i la María Victoria Sánchez, de 9, es canvien les sabatilles de ballet per botes de futbol cada dia. Les dues són beneficiàries del projecte ‘FutbolNet’ de la Fundació FC Barcelona a Rio de Janeiro. Viuen al Complex da Maré i creuen que participar en aquest projecte també els pot ajudar a millorar a la dansa. ‘FutbolNet’ els ajuda a treballar valors com el respecte, el treball en equip, la humilitat; unes virtuts universals que poden traspassar del terreny de joc també al ballet i, en definitiva, a la vida.

La Leilane Vieira, mare de María Victoria, és una mestra d'escola de primària i explica que la convivència de nens i nenes al camp està ajudant també a trencar el mite que el futbol és per als nens i el ballet és per a les nenes. “’FutbolNet’ genera interacció i trenca paradigmes i prejudicis. Els nois es tornen més amables amb elles, les respecten, les cuiden i les conviden a participar en el joc. En altres ocasions, no les deixen ni participar”, diu.

La Fundació FC Barcelona implementa ’FutbolNet’ a Rio des de l’any 2012, amb l’objectiu de generar cohesió social entre els joves, fomentar els valors que es deriven de l’esport i eradicar la violència. La Jacy Matías, mare de l’Amanda, assenyala que la clau d'aquest projecte és traslladar els nens del carrer al camp de futbol. “L'esport obre perspectives de futur als joves i genera l'esperança d’una millor vida. Qui viu aquí, viu una realitat difícil. La violència afecta psicològicament i el futbol ajuda a desenvolupar la disciplina, millorar les actituds i fomenta hàbits saludables”.

‘FutbolNet’ a Rio

El Complex da Maré és una de les zones més pobres de Rio de Janeiro, compta amb una població d’uns 150.000 habitants i està compost per 16 faveles. La Fundació implementa ‘FutbolNet’amb infants d’entre 6 i 16 anys a les instal·lacions de la Vila Olímpica d’aquest barri amb la col·laboració de la Fundació MAPFRE, entre altres institucions locals.

El projecte s’aplica dos cops per setmana en sessions on el infants treballen els valors mentre juguen al futbol i on el diàleg previ i posterior als partits esdevé una peça clau del programa.