El grup de joves està envoltant la copa de la Champions a la gespa del Camp Nou

El grup de joves a la gespa del Camp Nou. FOTO: V. SALGADO / FCB

Dos joves sordcecs toquen una bota de futbol antiga i una altra de moderna.

El grup va poder tocar unes botes antigues i unes d'actuals que estan exposades al Museu. FOTO: V. SALGADO / FCB

Una vintena de membres d’ASOCIDE (Associació de Sordcecs d’Espanya) ha visitat el Camp Nou Experience i ha pogut gaudir d’un recorregut personalitzat per la instal·lació, en què han tocat la gespa del Camp Nou i alguns dels objectes de l’exposició. Tots ells són joves d’entre 25 i 35 anys que s’estan aquests dies a Barcelona amb motiu de la XII Trobada Nacional de Joves Sordcecs, una cita ludicocultural anual que agrupa joves de tot l’Estat i que, segons la seva coordinadora, Carolina Fernández, serveix per “promoure una vida més normalitzada per a aquestes persones i reforçar el seu sentiment de pertinença al col·lectiu”, ja que molts d’ells viuen en zones on no tenen contacte amb altres persones amb les seves característiques.

Tocar la copa de la Champions

La visita els ha permès recórrer la zona de trofeus, les cabines de premsa i la gespa de l’Estadi, on l’equip del Museu els ha ofert la possibilitat de tocar una rèplica de la Copa de la Champions i apreciar les diferències de textura i pes d’unes botes de futbol de principis del segle XX amb unes de cedides recentment per Carles Puyol. “Tocar els objectes és molt important per a nosaltres perquè el tacte ens ofereix informació que ens enriqueix culturalment”, ha assegurat Francisco Triguereos, president d’ASOCIDE. “A més, hem tingut una sensació de gran accessibilitat al recinte”, ha recordat. Un treball en el que precissament es treballa diràriament des de l'Ofina d'Atenció Especial (OAE) i que ja ha rebut nombrosos reconeixements.

Acompanyats d’intèrprets

Els joves han estat acompanyats durant tota la visita per una quinzena d’intèrprets que els han anat transmetent les informacions que els ha ofert el guia. Ho han fet, principalment, a través de dos mètodes. D’una banda, el sistema de llengua de signes a distància controlada, en què l’intèrpret en funció del tipus de ceguesa es col·loca en un punt concret, i de l’altra, el de la llengua de signes recolzada, a través del qual la persona sordcega sosté un dels braços del seu intèrpret per captar el missatge.

Els joves han tocat i olorat la gespa de l’Estadi i s’hi han estirat. El malagueny José Pendón, gran seguidor del Barça, ha qualificat la visita d’“experiència nova” i ha reconegut haver-se “emocionat moltíssim”.

A prop dels col·lectius amb discapacitats

La Fundació FC Barcelona ha gestionat aquesta visita seguint una de les seves línies de treball que pretén oferir oportunitats especials i de lleure als col·lectius que tenen algun tipus de discapacitat. En aquest cas donant suport a l’entitat ASOCIDE, fundada l’any 1993 per cobrir les necessitats específiques de les persones sordcegues en tots els àmbits i millorar la seva qualitat de vida, procurant el seu desenvolupament humà, intel·lectual i social.