Imatge d'un partit del futbol formatiu del Barça / FCB

Amb motiu de la diada de Sant Jordi, que se celebra aquest dijous, la Fundació del FC Barcelona regala el llibre ‘Els valors de la Masia’, que es distribueix de manera gratuita a través del diari ‘Mundo Deportivo’, degà de la premsa esportiva. L’obra ha estat elaborada pel catedràtic de filosofia i director de la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull, Francesc Torralba, i el professor de filosofia i ètica Miquel Seguró, coordinador de recerca de la Càtedra Ethos-URL, en el marc del conveni de col·laboració que es va signar a l’octubre del 2012 entre la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull i la Fundació FC Barcelona.

‘El valor de tenir valors’. Aquest va ser el lema que va marcar el millor Barça de la història. Un equip que va meravellar no només pels seus resultats, sinó també per la manera amb què ho va aconseguir. Aquest llibre recull l’estudi de camp que des de fa quatre anys la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull duu a terme de la realitat diària de La Masia. Centre de formació Oriol Tort.

A partir del contacte continuat amb el dia a dia de la vida de la residència, l’equip investigador ha pogut endinsar-se en la manera amb què s’acompanya i s’educa els residents en el seu camí cap a la professionalització. Ha estat un treball rigorós i enfocat des de la imparcialitat de la recerca universitària que permet sostenir que, en efecte, la vida a la residència de la Masia busca inculcar una determinada manera de fer. Perquè guanyar és important, però no a qualsevol preu. L’esport, i més el professional, pot incidir molt en la realitat i la millor manera és aprofitar els anys de formació per incidir positivament en el creixement d’uns nois que, al cap i a la fi, són adolescents que persegueixen els seus somnis. Per això aquest lema és, més enllà d’un bonic ‘leitmotiv’, el viu compromís de la Masia per fer de l’esport una escola de vida.

Així ho expliquen els autors al pròleg: “La principal preocupació dels responsables de la Fundació i de la direcció de la Masia per posar en marxa aquest estudi era verificar si realment l’educació en valors i el desenvolupament socioafectiu dels joves esportistes era percebut així per part d’ells mateixos. Aquest treball només el podria fer un equip independent, aliè als interessos de les parts, amb una metodologia de treball qualitativa i amb la màxima llibertat d’investigació. Per això vam entendre que l’estudi calia desenvolupar-lo des del rigor acadèmic i el compromís professional que ha acompanyat la Càtedra Ethos-URL des del seu naixement”.