Dues noies somrient amb vel al cap, assegudes sota una porteria de futbol.

La Mashad i la Sarah, monitores del grup de noies de 'FutbolNet' a Oman. FOTO: FC BARCELONA

Tot va començar en un dels despatxos de la Universitat de Masqat, la capital d’Oman. Allà, la temporada passada, els responsables tècnics de la Fundació es van reunir amb la princesa omanita Muna Bint Fahad Al Saeed per explicar-li l’èxit del primer any de ‘FutbolNet’ al país. La princesa, que va quedar gratament sorpresa amb la filosofia de transmissió de valors del projecte, va comentar: “Seria fantàstic que ho poguéssiu aplicar amb noies!”. En un país on les dones tenen menys accés a l’activitat esportiva i, si la practiquen, ho fan en espais tancats, aquestes paraules de la princesa van servir de plataforma definitiva per crear, la temporada 2013/14, el primer grup de noies de ‘FutbolNet’ en la seva aplicació al Pròxim Orient.

Des del mes de gener, 120 noies d’entre 8 i 16 de la ciutat de Masqat posen en pràctica dues tardes per setmana els valors de ‘FutbolNet’. És la primera vegada que s’aplica a Oman un programa extraescolar de futbol amb noies. Sens dubte l’equilibrada mescla d’esport i valors del projecte ha estat un dels punts forts per aconseguir-ho.

La pilota roda en una de les pistes esportives cobertes de la Sultan Qaboos School de Masqat, una cèntrica escola de la capital. I un any després de mostrar el seu interès per la versió femenina del projecte, una tarda del mes de maig, la princesa Muna acompanya les noies durant una sessió. Una petita comitiva de dones té permís per entrar a la pista esportiva i veure l’activitat, de la qual no es poden prendre imatges. Els homes no poden accedir-hi. Entre el grup privilegiat hi ha Lola Bou, vicepresidenta de la Fundació FC Barcelona. “És un pas endavant molt gran. Sentim que hem obert una porta”, assegura.

La sessió dura aproximadament una hora i mitja, en la qual la pista es divideix en sis àrees i en cadascuna es practica un joc esportiu basat en el futbol, que ajuda a reforçar valors com ara l’esforç, la humilitat, el treball en equip o la responsabilitat. La Sundus Al-Rayimi, una beneficiària de 10 anys, té molt clar de què va tot plegat: “Avui hem parlat del respecte i jo he de respectar la meva mare. Aquests valors m’ajuden quan vaig a l’escola, quan estic a casa i parlo amb els meus pares”. La Sundus no acostuma a perdre’s els partits del Barça i hi veu quelcom més que futbol. “Els jugadors del Barça també juguen amb valors, com ara el treball en equip, perquè s’ajuden entre tots i alhora tenen la seva responsabilitat i respecten els altres”, comenta.

La monitora de la Sundus a ‘FutbolNet’ és la Sarah Boehm, una alemanya afincada a Oman des de fa sis anys. “Aquest projecte significa molt per a les noies. Recordo les primeres sessions, per a moltes de les nenes era la primera vegada que feien esport”, assegura. Per part dels pares de les beneficiàries, aquest programa també ha rebut una gran acceptació. “Han respost molt bé perquè no hi ha gairebé oferta d’esports per a noies i estan especialment interessats en la vessant de foment de valors”, diu la Sarah.

Abans que acabi la sessió de les noies, la petita comitiva de dones que ha pogut veure l’activitat surt del poliesportiu amb un somriure. Arriben al vestíbul de l’escola deixant enrere un rebombori de crits i rialles. “He quedat impressionada amb el projecte”, confessa la princesa Muna.