D'esquerra a dreta, Del Olmo, Pont, Tombas i Esculies durant la preserntació de l'acord. FOTO: MIGUEL RUIZ / FCB

La Fundació FC Barcelona i Projecte Home Catalunya han presentat aquest dilluns 7 d’octubre un acord que aposta per l’esport com a eina per lluitar contra les addiccions entre els joves. Gràcies a aquest conveni es fomentarà la pràctica esportiva entre els usuaris del centre d’atenció i tractament per adolescents i joves que té aquesta ONG. Els beneficiaris seran nois i noies d’entre 13 i 23 anys amb consum problemàtic d’alcohol, altres drogues i noves tecnologies.

L’acord s’ha presentat a les instal·lacions que Projecte Home té a Montgat. En la signatura del conveni hi han participat Ramon Pont, vicepresident de la Fundació FC Barcelona, Antoni Tombas, patró de la Fundació FC Barcelona, Luis del Olmo, periodista i un dels fundadors de Projecte Home Catalunya i Oriol Esculies, director del Projecte Home Catalunya.

‘FutbolNet’, esport i valors també com a teràpia

La primera activitat que es realitza en el marc d’aquest conveni és l’aplicació del programa ‘FutbolNet’, un projecte de reeducació a través de l’esport que ja s’ha començat a posar en pràctica entre els nois i noies de 13 a 18 anys usuaris de Projecte Home. Aquesta activitat consisteix a treballar qüestions com ara el treball en equip, la confiança, la responsabilitat o la igualtat de gènere a través de la pràctica del futbol. En sessions setmanals, l’objectiu és posar en relleu els valors treballats i utilitzar el futbol com una eina més de reflexió en el procés terapèutic. Les accions de promoció de l’esport entre els adolescents i joves usuaris de l’entitat inclouran també altres activitats com ara la participació en campionats i colònies esportives.

La col·laboració entre la Fundació FC Barcelona i Projecte Home té com a objectiu fomentar alternatives d’oci saludable a través de l’activitat esportiva, una eina provadament eficaç per reduir l’abús de drogues i altres addiccions. L’acord també vol aprofitar la força de l’esport i del Club per promoure els valors positius entre els adolescents i joves, també en aquells en situació de risc d’abús de drogues.

Projecte Home: 1.200 processos de tractament a adolescents i joves

Des de l’any 2001, data de l’inici del programa terapèutic i educatiu per a adolescents i joves de Projecte Home, 1.200 nois i noies han participat en aquest procés de tractament. Aquest programa, que es porta a terme també amb la família dels nois i noies amb problemes d’addiccions, té com a objectiu reforçar el seu procés educatiu per tal de potenciar els seus propis recursos i habilitats personals. Les dades que engloben els dotze anys de vida del programa mostren que un 84% dels usuaris del programa són nois i un 16% són noies, mentre que l’edat mitjana dels seus participants és de 19,2 anys. Com a substància principal de consum, preval el cànnabis en un 50% dels casos, seguit de la cocaïna (36%), l’alcohol (5%), l’heroïna (2%), altres drogues (6%) i altres addiccions (2%).

Una relació amb història

No és la primera vegada que el FC Barcelona col·labora amb Projecte Home Catalunya a favor de la lluita contra les addiccions. De fet, l’any 1993 el Club va ser l’impulsor del primer partit DROGAS NO, celebrat al Camp Nou per conscienciar dels riscos del consum de drogues entre els joves i recaptar fons per a la creació d’un centre de tractament a Catalunya. Aquests fons van permetre la creació el 1995 del Projecte Home Catalunya i del seu primer centre, situat a Montgat. Posteriorment, el Camp Nou va acollir en dues ocasions més (1999 i 2000) el partit DROGAS NO.

Projecte Home Catalunya (www.projectehome.cat) és una ONG catalana creada el 1995 per al tractament, la prevenció i la sensibilització de les drogodependències i d'altres conductes addictives. Forma part de l'Asociación Proyecto Hombre. El 2012 ha atès més de 1.900 casos i 3.900 persones s'han beneficiat de les accions preventives desenvolupades.