Rosell i altres personalitats durant l'acte. FOTO: GERMÁN PARGA - FCB

Rosell, amb els més petits. FOTO: GERMÁN PARGA - FCB

Destacar el paper fonamental de la llengua catalana en l’acollida a través del l’esport, exemplificant-ho amb anècdotes i casos personals d’algunes de les figures del món de l’esport. Aquest és el principal objectiu de la guia Amb el català, xuta i gooool!, que han presentat aquest dilluns la Fundació FC Barcelona i la Plataforma per la Llengua en un acte al IES Ferran Tallada de Barcelona on hi ha participat el president Sandro Rosell acompanyat de Ramon Pont, vicepresident primer de la Fundació, i  de membres de la Plataforma per la Llengua i l’Ajuntament de Barcelona.

Un projecte pioner

Es tracta d’una guia innovadora i pionera, ja que és la primera publicació que s’ha editat que parla de la llengua i del seu foment a través de l’esport. De fet, la guia plasma per escrit tota una sèrie de continguts que ja s’estan utilitzant des de fa temps en els projectes que la Fundació FC Barcelona duu a terme a Catalunya, en tallers a la Masia, així com en sessions pràctiques d’acollida lingüística que realitza la Plataforma per la Llengua i que busquen fer propostes per millorar la integració i la cohesió a través de la gestió lingüística.

"L'exemple més clar d'integració lingüistica és el fundador del Barça, Joan Gamper, que es va integrar al país i a la llengua catalana", ha comentat Rosell durant l'acte. El president del Club, a més, ha dit que "volem viure junts, en cohesió, i tant se val d'on venim", recordant l'estrofa del Cant del Barça. Finalment, Rosell ha fet preguntes sobre l'actualitat als més petits i aquests han demostrat que ho saben tot sobre el dia a dia blaugrana.

La guia s’adreça a tres actors diferents implicats de manera decisiva en l’acollida i en la promoció de l’ús del català (els educadors i entrenadors, els usuaris i beneficiaris i les famílies) i els dóna eines, mecanismes i raonaments, amb l’objectiu de fomentar l’ús de la llengua catalana entre els joves que comencen a practicar qualsevol esport. També inclou un útil apartat de recursos a l’entorn de l’esport, la inclusió social i la llengua catalana.

Amb testimonis esportius i periodístics

Però el que fa diferent i molt atractiu aquest material és la implicació de diverses persones notòries vinculades al món de l’esport, des de dues vessants: la de diversos esportistes de renom que han passat per aquest procés de transició lingüística i han acabat adoptant el català en venir a practicar la seva disciplina esportiva a Catalunya, i la periodística, la dels periodistes que escriuen i parlen sobre esport. Els esportistes, tots ells exjugadors del Barça, són Andrey Xepkin, exjugador del primer equip d’handbol entre el 1993 i el 2005; Gaby Cairo, exentrenador del primer equip d’hoquei patins del FC Barcelona i exjugador entre el 1993 i 2004; i Eusebio Sacristán, actual entrenador del Barça B de futbol i extècnic del primer equip i exjugador del primer equip entre el 1988 i el 1995. Tots ells ens revelen com han arribat a parlar el català.

Pel que fa als periodistes, Joaquim Maria Puyal, Antoni Bassas i Enric López Vilalta ens expliquen anècdotes que han viscut de primera mà amb la llengua i l’esport com a protagonistes.

Àmplia distribució de la guia

La guia es distribuirà a través de les federacions esportives i les escoles de formació esportiva, i vol arribar als educadors i als entrenadors, als esportistes i beneficiaris de l’esport i, també a les famílies, subratllant tant els valors de l’esport com les possibilitats socials que ofereix el català. Actualment, la guia ja s’està utilitzant com a material de suport per treballar l’acollida entre els educadors i altres professionals del projecte ‘FutbolNet’ de la Fundació FC Barcelona i entre els jugadors nous que arriben a la Masia.

La publicació és el fruit de la feina conjunta de la Plataforma per la Llengua i de la Fundació FC Barcelona, dues entitats que col·laboren mútuament i donen suport al paper de la llengua catalana com a vertebradora de la pluralitat lingüística de casa nostra i com a eina d’integració i cohesió socials.