Hornby, durant l'entrega del premi. FOTO: GERMÁN PARGA / FCB

Aquest dimarts al vespre s’han entregat els guardons corresponents a la novena edició dels Premis Internacionals de Periodisme Vázquez Montalbán. El lliurament ha tingut lloc al Palau de la Generalitat de Catalunya i ha comptat amb la presència del president del FC Barcelona, Sandro Rosell, i el conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell, a més de destacades personalitats de l’àmbit esportiu, cultural i social del país. L’acte també ha comptat amb la presència de Ramon Pont, Ramon Cierco i Manel Arroyo, directius del FC Barcelona.

El jurat del premi, en la categoria de periodisme esportiu, ha entregat el guardó de la seva novena edició a l’escriptor britànic Nick Hornby, destacant la figura “d’un magnífic periodista i escriptor; un autor que ha sabut interpretar l’esport, un dels grans fenòmens socials del nostre temps, amb grandesa, estil i creativitat com va succeir amb el mateix Vázquez Montalbán”.

Hornby: "És un veritable honor. No coneixo clubs de futbol que premiïn escriptiors"

En el seu discurs d’agraïment, Hornby ha assegurat amb sentit de l’humor que venia a Barcelona “a reclamar a Fàbregas” i a d’altres jugadors que el Barça ha fitxat de l’Arsenal. L’anglès ha recordat que per a ell rebre aquest guardó “és un veritable honor” i que “no coneix cap club de futbol que doni premis als escriptors”. Amb humiltat, ha prosseguit dient que “el futbol no necessita” persones com ell i que amb aquest reconeixement a una persona que pot fer crítica obertament des d’un mitjà de comunicació el Barça “està demostrant que no l’importen les crítiques i això és únic en aquest esport”.

La categoria de periodisme esportiu d’aquest premi està convocada per la Fundació FC Barcelona i el Col·legi de Periodistes de Catalunya i el jurat d’aquesta edició ha estat format per Sandro Rosell, Ramon Pont, Carles Vilarrubí, Josep Cortada, Daniel Vázquez, Mònica Terribas, Joaquim Maria Puyal, Borja de Riquer, Jordi Basté, Anton M. Espadaler, Jaume Pujol-Galcerán, Ramon Besa, Santiago Segurola i Xavier Folch.

En aquest acte també s’ha guardonat el periodista Jordi Évole en la categoria de periodisme generalista, atorgada pel Col·legi de Periodistes de Catalunya, diversos diaris catalans i grups editorials.

Referent del periodisme anglosaxó

Nascut a Redhill, Anglaterra, el 1957, Nick Hornby va iniciar la seva carrera com a periodista al ‘The Sunday Times’ i al ‘The Independent’ i a més és professor de literatura anglesa, escriptor i guionista cinematogràfic.

L’any 1992 escriu ‘Fever Pitch’ (‘Fiebre en las gradas’), un llibre cabdal per explicar la relació del seguidor amb el futbol, i del futbol amb totes les facetes de la vida. En la seva apassionada relació amb l'Arsenal, que comença com gairebé sempre en el futbol quan un pare porta un nen a un estadi, Hornby ens revela el vincle universal de tots els seguidors amb els seus equips. A ‘Fever Pitch’ l’autor britànic demostra la seva insuperable capacitat per oferir un retrat universal de l’aficionat a través de la seva particular peripècia amb els ‘gunners’ de Highbury.

Des de l’any de publicació de l'obra que el va catapultar, Nick Hornby s'ha convertit en un referent imprescindible de les lletres britàniques. Obres com ‘Alta Fidelidad’, ‘Un gran chico’, ‘Cómo ser buenos’, ‘En picado’ o ‘Juliet, desnuda’ han aconseguit un èxit clamorós, el mateix que els seus assajos, com ‘31 canciones’, un llibre que els aficionats a la música el tenen com un cànon de l’excel·lència.

Han passat 20 anys des de l'aparició de ‘Fever Pitch’, però la relació de Hornby amb el futbol s'ha mantingut inalterable. Editor de ‘My Favourite Year: A Collection Of Football Writing’ o ‘The Picador Book Of Sportwriting’, Nick Hornby manté la seva apassionada relació amb l'Arsenal i la seva afilada mirada sobre el futbol i el que significa en aquests temps globals.