Rosell, Rogge i Pont, durant la signatura de l'acord aquest matí a Lausanne. FOTO: CIO/Arnaud Meylan

Rosell, Rogge i Pont amb una samarreta del FC Barcelona, obsequi per al COI. FOTO: CIO/Arnaud Meylan

El president del FC Barcelona, Sandro Rosell, i el president del Comitè Olímpic Internacional (COI), Jacques Rogge, han signat aquest dimecres un acord de col·laboració entre aquest organisme i la Fundació FC Barcelona. La signatura s’ha dut a terme aquest migdia a la seu del COI a Lausanne, Suïssa, i ha comptat també amb la presència de Ramon Pont, vicepresident primer de la Fundació FC Barcelona.

Acord pioner basat en la metodologia de ‘FutbolNet’

Es tracta de la primera vegada que el COI signa un acord amb una fundació d’un club esportiu. Aquest projecte pioner crearà l’‘Olympafrica FutbolNet Cup’, un conjunt de tornejos a l’Àfrica per a joves d’entre 12 i 15 anys basats en la metodologia del projecte ‘FutbolNet’ de la Fundació FC Barcelona que pretén fomentar valors positius a partir de la pràctica del futbol.

Aquests tornejos es duran a terme durant el 2013 en el marc dels 26 centres que té l’Olympafrica International Foundation a 23 països africans. Aquesta entitat, fundada pel COI i amb l’empremta del seu expresident, Juan Antonio Samaranch, treballa en els seus centres per tot l’Àfrica per a la difusió de l’esperit olímpic i el desenvolupament social a través de l’esport.

Rosell: “Agraïm al COI la confiança que demostra en la Fundació”

Sandro Rosell ha volgut agrair al Comitè Olímpic Internacional i al seu president, Jacques Rogge “la confiança que ens demostren en apostar per la Fundació FC Barcelona per dur a terme aquest projecte. És un gran orgull per al nostre Club poder contribuir a fomentar els valors de l’esport, que defensen els nostres jugadors, entre els joves del continent africà, com ho hem estat fent en molts municipis del nostre país”.

Per la seva banda, Jacques Rogge ha recordat que a través d’aquesta aliança amb la Fundació FC Barcelona “oferirem als joves de molts països de l’Àfrica, i a les seves comunitats, l’oportunitat de practicar esport per enfortir i millorar el seu desenvolupament humà. M’agradaria agrair a la Fundació del FC Barcelona el seu suport i el fet que comparteixin amb nosaltres la seva valuosa experiència en aquest àmbit”.

78.000 beneficiaris a tot el continent

En cada torneig de la ‘Olympafrica FutbolNet Cup’ hi participaran uns 3.000 beneficiaris. Per tant, el projecte arribarà a un total de 78.000 joves africans.

Durant el mes de maig es duran a terme dos seminaris, un a Barcelona i un altre a Burundi, per tal de donar a conèixer la metodologia de ‘FutbolNet’ als educadors implicats en els tornejos. La primera cita esportiva d’aquesta iniciativa es farà a Burundi i donarà pas a la resta, que tindran lloc a partir del mes de juny.

El projecte s’aplicarà als països següents: la Costa d’Ivori, Gàmbia, Lesotho, Eritrea, Seychelles, Libèria, Zimbawe, Nigèria, Guinea Bissau, Swazilàndia, Burkina Faso, el Sudan, Maurici, el Senegal, el Níger, el Camerun, Tanzània, el Txad, Mali, Burundi, Ruanda, Uganda i la República Democràtica del Congo.

La metodologia de ‘FutbolNet’, èxit contrastat

La metodologia del projecte ‘FutbolNet’ de la Fundació FC Barcelona pretén educar els infants i joves a través del foment dels valors positius que es deriven de la pràctica del futbol.

El futbol de ‘FutbolNet’ té unes regles especials. S’hi treballen especialment valors com el compromís, el respecte, la tolerància, el treball en equip, la responsabilitat i l’esforç. Per exemple, no existeix la figura de l’àrbitre, sinó la del ‘teamer’, un moderador que tutela el joc sense amonestar i no guanya qui més gols marca, sinó qui més i millor aplica els valors en joc.

Les sessions de ‘FutbolNet’ es divideixen en tres parts: un debat anterior al partit en què els mateixos participants decideixen les regles del joc i analitzen les claus del valor que han de treballar; un partit de futbol; i una xerrada posterior en què s’avalua el comportament dels participants. El diàleg es converteix, doncs, en una part del joc i no en un complement.

La Fundació aplica aquest projecte a Catalunya en una vintena de localitats i en l’àmbit internacional també al Brasil, Oman, Qatar i Iraq.