Una de les sessions de 'FutbolNet' a Banyoles, durant el procés d'autoavaluació. FOTO: FC BARCELONA

El programa ‘FutbolNet’ de la Fundació FC Barcelona està recollint aquest curs els resultats de la feina ben feta. L’equip pedagògic d’aquesta metodologia de transmissió de valors a través del futbol està constatant que es tracta d’una proposta d’intervenció social de gran acollida i que resulta especialment efectiva entre els joves.

Alta assistència i compromís

El projecte, que des d’aquesta temporada ja està totalment estès per la geografia catalana a gairebé una vintena de localitats, ha registrat fins aquest mes de febrer una assistència per part dels seus beneficiaris del 85%. Una xifra que segons l’equip pedagògic de ‘FutbolNet’ és molt positiva, sobretot si es compara amb projectes similars i amb l’afegit que es tracta d’una activitat voluntària i gratuïta. Una metodologia atractiva, el bon clima de les sessions i la marca Barça, sens dubte, estan afavorint de manera decisiva aquesta dada.

Els inscrits, d’entre 8 i 16 anys, hi posen també de la seva part. Segons els educadors s’observa, a mesura que avancen les sessions, una bona interiorització dels valors per part dels joves. Aprenen a superar la frustració a través del diàleg i la cooperació i se senten motivats per fer de mitjancers ens els conflictes. “Abans de participar en el projecte, no creia que l'esport fos una eina tan potent i aconseguís a tan curt termini uns canvis tan evidents en els participants”, assegura l’Aida Yousef, educadora d’aquesta metodologia al barri del Carmel de Barcelona.

Treball conjunt amb escoles i agents socials

‘FutbolNet’ no acaba amb el xiulet de la fi del partit. Una de les claus del projecte és la voluntat d’establir complicitats amb l’entorn educatiu i familiar dels beneficiaris. "L'altre dia el meu fill em va preguntar: mare, saps què és la tolerància?, i jo no vaig saber com respondre. Això ens ajuda als pares a educar", assegura la Fatima Bilal, mare del Muhammad, de 13 anys, inscrit a 'FutbolNet' a Santa Coloma de Gramenet.

Aquest treball en paral·lel, d’una banda permet donar continuïtat al projecte més enllà de les sessions i, alhora, està pensat per esdevenir una nova via que obre les portes a la resolució de situacions de risc d’alguns menors. Si els educadors de ‘FutbolNet’ en detecten alguna, la posen en coneixement dels òrgans derivants corresponents (serveis socials públics) per tal d’activar amb celeritat una solució. En l’àmbit escolar, també es treballa en coordinació amb els centres educatius per superar problemàtiques habituals com l’absentisme i el baix rendiment.

El Joel Garcia, assitent a les sessions de ‘FutbolNet’ al barri del Carmel, reconeix que “al principi volia guanyar sempre i m’enfadava si no marcava gol, però ara m’importa menys”. "El meu fill ha millorat moltíssim en actitud. ‘FutbolNet’ el motiva per comportar-se millor a casa i a l'escola, ja que la coordinadora de ‘FutbolNet’ al Carmel es comunica amb el centre educatiu i amb mi i així podem fer pactes perquè millori", asseugura la seva mare, Mònica Salcedo. Una suma de voluntats que fan del projecte un experiència especial per a tots aquells que hi participen.

Com es juga a ‘FutbolNet’?

El futbol de ‘FutbolNet’ té unes regles especials. S’hi treballen especialment valors com el compromís, el respecte, la tolerància, el treball en equip, la responsabilitat i l’esforç. No hi ha la figura de l’àrbitre sinó la del ‘teamer’, un moderador que tutela el joc sense amonestar. A cadascun dels equips hi ha d’haver, almenys, dues noies, i perquè els gols comptabilitzin ha d’haver marcat alguna d’elles. Les sessions, dues per setmana, es divideixen en tres parts: una discussió anterior al partit, un partit de futbol i una xerrada posterior. El diàleg es converteix, doncs, en una part del joc i no en un complement.