Festival 'FutbolNet'. FOTO: ÀLEX CAPARRÓS-FCB.

Aquest dissabte al matí, la Fundació FC Barcelona ha celebrat un Festival FutbolNet de cloenda d’any al passeig Joan de Borbó de Barcelona, amb beneficiaris del projecte d’arreu de Catalunya. La iniciativa ha servit per reunir i oferir un al·licient extra a més de 400 infants i joves d’entre 10 i 17 anys que ja estan aplicant als seus municipis aquest projecte de foment de valors a través del futbol.

De cada localitat, s’hi han traslladat una vintena d’infants dividits en tres equips, que han estat escollits per ser els grups que millor apliquen el projecte i que mostren una millor conducta davant d’aquesta iniciativa. De 10 a 15 hores del matí, els beneficiaris han posat en pràctica el ‘FutbolNet’ en aquest passeig de Barcelona a través d’un petit torneig en el qual, com és habitual en aquesta metodologia, qui guanya no és aquell equip que més gols marca sinó el que millor aplica el valor que s’escull treballar.

Els mateixos municipis han ofert, també, tallers i actuacions a càrrec de diverses entitats locals. Per exemple, durant aquest matí de dissabte els beneficiaris han pogut gaudir d’actuacions de 'hip-hop', exhibicions de grafits i tallers de teatre, escacs, percussió i pintura, entre d’altres.

‘FutbolNet’, una metodologia d’èxit

‘FutbolNet’ és un projecte que pretén educar els infants i joves a través del foment dels valors positius que es deriven de la pràctica esportiva, concretament del futbol. El programa, que s’aplica a una vintena de localitats catalanes de les quatre províncies, consta de dues sessions de dues hores per setmana i es practica en espais urbans (interiors o exteriors) cedits pels ajuntaments de cada municipi.

El futbol de ‘FutbolNet’ té unes regles especials. S’hi treballen especialment valors com el compromís, el respecte, la tolerància, el treball en equip, la responsabilitat i l’esforç. Per exemple, no hi ha la figura de l’àrbitre sinó la del ‘teamer’, un moderador que tutela el joc sense amonestar. A cadascun dels equips hi ha d’haver, almenys, dues noies, i perquè els gols comptabilitzin ha d’haver marcat alguna d’elles. Les sessions es divideixen en tres parts: una discussió anterior al partit, un partit de futbol i una xerrada posterior. El diàleg es converteix, doncs, en una part del joc i no en un complement.

El projecte compta amb la col·laboració del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, de les diputacions de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, d’una vintena d’ajuntaments catalans, de l’Obra Social La Caixa, de l’Agència Catalana de Consum, de Giropoma i d’Intervida.