Imatge panoràmica de la Vila Olímpica Carlos Castilho / FOTO: DIEGO PADILHA

El projecte ‘FutbolNet’ de la Fundació FC Barcelona ha arribat al Brasil en col·laboració amb el Banc Interamericà de Desenvolupament (BID), la Fundación Mapfre i la Prefeitura de Rio de Janeiro.

Belletti apadrina ‘FutbolNet’ a Rio

El projecte es va donar a conèixer en societat a les faveles del Complexo do Alemão de Rio, una de les zones amb més índexs de vulnerabilitat infantil i juvenil de la ciutat carioca. A l’acte hi van participar els 250 beneficiaris del projecte d’entre 8 i 16 anys, que, des de fa unes setmanes, ja apliquen aquesta metodologia de foment de valors positius a través del futbol. La presentació es va dur a terme a la Vila Olímpica Carlos Castilho, el complex esportiu on s’aplica el projecte, i va comptar amb l’apadrinament de l’exblaugrana Juliano Belletti, que amb la seva presència va fer vibrar tots els assistents a l’esdeveniment.

Belletti va arribar a la zona a les 10.30 hores del matí, hora brasilera, i va compartir una estona de joc amb els beneficiaris en el camp principal de la Vila Olímpica. Posteriorment també va voler dedicar unes paraules als joves: “Tinc tota la confiança en aquest projecte. Amb el futbol s‘aprèn respecte, disciplina i afavoreix la integració social i ‘FutbolNet’ és perfecte per aconseguir això. El fet que al darrere hi sigui la Fundació FC Barcelona el fa un projecte seriós”.

Durant la resta de la jornada, els 250 beneficiaris van aplicar el ‘FutbolNet’ a través d’un torneig que premia aquells equips que millor assumeixin els valors que es treballen al projecte. Els que van acumular més mèrits seran convidats a passar una estada a Barcelona durant la tardor en què podran conèixer les instal·lacions del Club, podran veure un entrenament del primer equip i gaudiran d’una sèrie de visites culturals a la ciutat programades per la Fundació.

‘FutbolNet’ a Rio, les claus del projecte

Aquest programa d’intervenció social ha creuat l’oceà per arribar a una de les zones del Brasil amb més carències en termes de cohesió social. Tots els beneficiaris són infants i joves d’entre 8 i 16 anys que viuen a les faveles del Complexo do Alemão de Rio i han estat detectats per la Fundació i l’equip assistencial i tècnic de la Vila Olímpica Carlos Castilho. Els monitors del projecte són professionals brasilers de l’educació física que han estat formats per un equip d’educadors de la Fundació durant les setmanes prèvies a l’aplicació del projecte.

Amb aquest programa es pretén educar els infants i joves a través del foment dels valors positius que es deriven de la pràctica esportiva, concretament del futbol. Els beneficiaris apliquen el projecte entre dos i tres cops per setmana en sessions d’una hora en horari extraescolar. Les sessions es divideixen en tres parts: una discussió anterior al partit on es defineix el valor a treballar, un partit de futbol i una xerrada posterior on es debat l’aplicació del valor en qüestió. ‘FutbolNet’ a Rio s’aplicarà fins a la fi del curs escolar brasiler, el mes de desembre.

‘FutbolNet’ fa incidència en sis valors, marcats com a essencials per al desenvolupament personal. Aquests valors són: el compromís, el respecte, la tolerància, el treball en equip, la responsabilitat i l’esforç. En la seva aplicació al Brasil es treballen, amb especial èmfasi, temes de respecte i tolerància, eradicació de la violència i prevenció de conductes de risc. També es fa una destacada incidència en la inclusió de les noies en aquest esport.

Context social del Complexo do Alemão

El Complexo do Alemão és un conjunt de barris situats al nord de Rio de Janeiro on s’hi troben també diverses faveles. L'índex de desenvolupament humà del Complexo és el més baix dels 126 barris de Rio de Janeiro. En aquesta zona, l'esperança de vida és de 64,5 anys i el 14% de la població és analfabeta. Al barri, hi viuen gairebé 90.000 persones i el 26% de la població té menys de 15 anys.

Aquesta zona va viure entre el 2007 i el 2009 diversos episodis violents entre els traficants de drogues i les forces de seguretat públiques que van culminar amb la pacificació de la zona a finals del 2010, amb el suport de les forces armades brasileres.