'FutbolNet' a Rio: context social

‘FutbolNet’ és un projecte d’educació en valors a través de l’esport que la Fundació FC Barcelona està aplicant al Complexo do Alemão de Rio de Janeiro. El projecte, que es va presentar oficialment el mes de juliol passat, es desenvolupa a les instal·lacions esportives de la Vila Olímpica Carlos Castilho, on els infants tenen accés a activitats esportives gratuïtes.

El Complexo do Alemão és un conjunt de barris situats al nord de la ciutat on hi ha també diverses faveles. Aquesta zona va viure, entre el 2007 i el 2009, diversos episodis violents entre els traficants de drogues i les forces de seguretat públiques, que van culminar amb la pacificació de la zona a finals del 2010, amb el suport de les forces armades brasileres.

El 29% de la població del Complexo viu sota el llindar de la pobresa i l'índex de desenvolupament humà de la zona és el més baix dels 126 barris de Rio de Janeiro. L'esperança de vida és de 64,5 anys i el 14% de la població és analfabeta. Al barri, hi viuen gairebé 90.000 persones i el 26% de la població té menys de 15 anys.

Un telefèric, inaugurat el 2011 per la presidenta del país, Dilma Rousseff, recorre el cel d’aquest conglomerat de barris. Aquesta infraestructura ha suposat una gran millora en termes de mobilitat per als habitants d’aquesta zona, que, abans de disposar d’aquest mitjà, tenien dificultats per arribar a altres zones de Rio en transport públic.