Tots els participants en el Fòrum Fundació dedicat a Casaus. FOTO: ÀLEX CAPARRÓS

Jordi Cardoner, en l'homenatge al seu avi Nicolau Casaus. FOTO: ÀLEX CAPARRÓS-FCB.

La Sala París ha acollit aquesta tarda una nova edició del Fòrum Fundació, en aquesta ocasió dedicat a l’exvicepresident del FC Barcelona, Nicolau Casaus, el dia que es compleix el centenari del seu naixement.

Un barcelonista recordat i enyorat

L’acte ha començat amb una intervenció del president Sandro Rosell que ha qualificat Nicolau Casaus com “l’home que ha deixat l’empremta més clara del que és el barcelonisme” i com “qui més inversió en patrimoni emocional ha fet en el Club”.

Després de l’entrega d’un obsequi a la família Casaus, recollit per la seva filla Roser Casaus, el periodista Xavier Bosch ha glossat alguns dels passatges més destacats de la biografia, la manera de fer i els valors del que va ser durant molts anys el màxim representant de l’Àrea Social del Club.

El llegat de Casaus

A continuació s’ha estrenat el programa de BarçaTV ‘Porta 104: Amic Casaus’, un reportatge que rescata petites anècdotes i instants de la seva intrahistòria tant amb el Barça com amb els que el van estimar. Després d’una emocionada ovació del públic assistent –la Sala París estava plena de gom a gom entre socis del Club i membres de l’entorn barcelonista-, Jaume Llauradó ha donat pas a un col·loqui al voltant del la figura de Casaus que ha comptat amb les aportacions de Josep Lluís Núñez, expresident del FC Barcelona, Jaume Sobrequés, historiador i exdirectiu del Club, Francisco José ‘Lobo’ Carrasco, exjugador del primer equip, i Enric Bañeres, periodista.

La conversa ha servit per recordar el treball de Casaus no només en l’àrea social del Club sinó també en l’àmbit esportiu i ha ajudat a dimensionar el llegat d’aquest barcelonista també amant de l’escriptura i gran orador.

Núñez: “El recordo com a un pare”

Núñez ha explicat els seus contactes amb Casaus en la prèvia de les eleccions a la presidència de l’any 78 i ha recordat que “fer un Barça més gran” va ser el principal punt de partida de la seva relació en clau barcelonista amb un home al que ell recorda “com a un pare”. Per a l’historiador Jaume Sobrequés, “Casaus és el símbol del drama de la Catalunya de tres quartes parts del segle XX”. I en temps del franquisme “a través del Barça, Casaus es va retrobar amb els seus ideals de joventut”.

Per al ‘Lobo’ Carrasco, Casaus “és el Papa del barcelonisme” i un home molt proper i cordial amb els jugadors del primer equip en la seva època. Recordat com el gran cap d’expedició de la primera caravana blaugrana, a la final de Basilea del 79, “volia que el barcelonisme deixés una empremta de valors allà on anés”, ha assegurat Enric Bañeres.

Cardoner: “El que més estimava després de la família era fer Barça”

Núñez ha reconegut el saber fer de Casaus en temes delicats com el del segrest de Quini; “la calma i visió” que aportava també en l’àmbit esportiu, en el fitxatge de jugadors i la seva generositat, per exemple, amb les entitats que volien col·laborar amb el Club. “Va ser molt feliç al Barça”, ha confessat Núñez.

Per cloure la sessió el vicepresident de l’Àrea Social i nét de Casaus, Jordi Cardoner, ha agraït totes les intervencions i, en nom de la família, ha assegurat “sentir-se molt feliç”. Cardoner ha recordat que “les bones persones bones encara tenen un espai després de deixar-nos”.