Pep Casanova, és un dels educadors del projecte 'Barçakids'. FOTO: JUANMA RAMOS

'Barçakids' s'aplica a les escoles catalanes des del passat setembre. FOTO: JUANMA RAMOS

Pep Casanova és un dels cinc educadors que apliquen el projecte ‘Barçakids’ de la Fundació FC Barcelona a les escoles. Ell treballa diàriament amb els alumnes de primària aquesta metodologia de foment de valors que des del mes de setembre recorre les aules de tot Catalunya. En Pep és llicenciat en pedagogia i s’ha especialitzat en PNL (Programació Neurolingüística), ‘coaching’ i educació emocional. Per ell, ‘Barçakids’ no és un projecte professional més.

Què representa per a tu formar part de l’equip educatiu de ‘Barçakids’?

És un repte important com a educador. ‘Barçakids’ és un projecte innovador que requereix un grau important d’implicació i d’exigència personal i professional, ja que implica un gran desplegament d’activitats, recursos i propostes educatives en un sol dia.

‘Barçakids’ s’aplica durant una jornada a les escoles i després es trasllada a la xarxa. Com a pedagog, com definiries el projecte?

‘Barçakids’ és una experiència educativa eficaç i innovadora. És una gran immersió en el món dels valors, on ens hi submergim tots: alumnes, mestres i educadors. A més, la possibilitat d’accedir a la plataforma educativa ‘on-line’ (www.fcbkids.cat) significa una garantia de continuïtat dels objectius del projecte un cop acabada l’estada a l’escola.

Dels cinc valors que formen part de l’eix vertebral del projecte, quin és el que resulta més fàcil i difícil de treballar amb els alumnes?

Per norma general els valors que resulten més fàcils de treballar són el respecte o l’esforç. Són valors que tenen una clara exemplificació en el dia a dia de l’infant i es posen de manifest durant la jornada.

Fins ara el valor que ha resultat més complex ha estat la humilitat, ja que sovint es defineix massa per allò que no hem de fer, en aquest cas “no presumir”. La distància emocional davant de la victòria, la derrota o les opinions dels altres és una eina molt útil que costa molt de treballar, però que tenim molt present en la nostra feina. Per a nosaltres, això és la humilitat.

Els beneficiaris reben ‘Barçakids’ amb molta il·lusió. Què és el que més està agradant als alumnes del programa?

En general, el que més agrada a un sector de la classe és l’esport. Altres activitats estrella són la gimcana amb elements tecnològics, el passaport de ‘Barçakids’ i alguns dels jocs que fem per exemplificar els valors.

I els mestres de les escoles, què en pensen d’aquesta iniciativa?

La rebuda és molt bona. En un primer moment acostumen a estar expectants davant la idea de tenir “el Barça a l’escola”. Però un cop s’inicien les activitats veuen el valor pedagògic del programa.

En aquests tres primers mesos de singladura del projecte, què és el que més t’ha sorprès?

En primer lloc, la fàcil adaptació dels alumnes a les noves tecnologies. També m’ha sorprès com el prestigi del Barça permet obrir una porta i introduir l’ètica a l’esport i a les aules.