Foto de família amb els representants de les entitats que participen a 'FutbolNet'. FOTO: ÀLEX CAPARRÓS / FCB

Mas i Rosell amb els responsables de les diputacions i la Fundació La Caixa, a l'entrada de l'acte. FOTO: ÀLEX CAPARRÓS / FCB.

Sala del Palau de la Generalitat on s'ha celebrat la presentació. FOTO: ÀLEX CAPARRÓS / FCB

Aquest divendres s’ha celebrat al Palau de la Generalitat de Catalunya la presentació del projecte ‘FutbolNet’ impulsat per la Fundació FC Barcelona amb la col·laboració del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, de les diputacions de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, de 20 ajuntaments catalans, de l’Obra Social La Caixa, de l’Agència Catalana de Consum i de Llet Nostra.

L’acte ha comptat amb la presència d’Artur Mas, president de la Generalitat de Catalunya; de Sandro Rosell, president del FC Barcelona; de Ramon Pont, vicepresident primer de la Fundació FC Barcelona; de Josep Poblet, president de la Diputació de Tarragona; de Joan Reñé, president de la Diputació de Lleida; de Jaume Torramadé, president de la Diputació de Girona, i de Salvador Esteve, president de la Diputació de Barcelona.

També hi han assistit els alcaldes dels municipis que aplicaran aquest programa, representants de la Fundació “la Caixa”, de Llet Nostra i de l’Agència Catalana de Consum.

Projecte de 24 setmanes basat en el foment de sis valors

‘FutbolNet’ és un projecte que pretén educar els infants i joves a través del foment dels valors positius que es deriven de la pràctica esportiva, concretament del futbol. El programa té una durada de 24 setmanes, amb dues sessions de dues hores per setmana i es practica en espais urbans (interiors o exteriors) cedits pels ajuntaments de cada municipi.

El futbol de ‘FutbolNet’ té unes regles especials. Per exemple, no existeix la figura de l’àrbitre sinó la del ‘teamer’, un moderador que tutela el joc sense amonestar. A cadascun dels equips hi ha d’haver, almenys, dues noies i perquè els gols comptabilitzin ha d’haver marcat alguna d’elles. Les sessions es divideixen en tres parts: una discussió anterior al partit, un partit de futbol i una xerrada posterior. El diàleg es converteix, doncs, en una part del joc i no en un complement.

Durant les 24 setmanes ‘FutbolNet’ fa incidència en sis valors, marcats com a essencials per al desenvolupament personal, que es debaten abans, durant i després del joc. Aquest valors són: el compromís, el respecte, la tolerància, el treball en equip, la responsabilitat i l’esforç. Al voltant de cadascun d’aquests conceptes es juga una lligueta i l’equip guanyador rep un diploma que l’acredita com el millor en l’aplicació d’aquest valor.

Amb 4.000 beneficiaris directes

‘FutbolNet’ té a cada municipi 60 beneficiaris amb edats compreses entre els 8 i 16 anys, escollits per la Fundació FC Barcelona i l’ajuntament corresponent, seguint criteris de vulnerabilitat social. Les sessions es duen a terme sempre en horari extraescolar.

A l’equador de l’aplicació del programa, cada localitat dóna a conèixer el projecte al seu municipi amb la celebració del ‘Festival FutbolNet’, una festa ludicoesportiva sobre valors oberta a la comunitat on participen 140 beneficiaris més per municipi.

El 30 de juny, al Miniestadi, es farà el ‘Festival Final de FutbolNet’ amb les 5 primeres localitats que han aplicat aquesta metodologia (Salt, Banyoles, Olot, Santa Coloma de Gramenet i al barri del Carmel de Barcelona).

Implementació a 20 localitats

Les proves pilot de ‘FutbolNet’ es van desenvolupar satisfactòriament durant el 2011 i aquest mes de febrer el projecte ja s’ha iniciat a Salt, Banyoles, Olot, Santa Coloma de Gramenet i al barri del Carmel de Barcelona. Properament ‘FutbolNet’ arribarà a més localitats catalanes: Igualada, Badalona, Martorell, Vic, Figueres, Palafrugell, Cervera, Balaguer, Tàrrega, la Seu d’Urgell, Mollerussa i diverses localitats tarragonines encara per confirmar.

A cada localitat la Fundació FC Barcelona disposa d’un ‘partner’ implementador, que és una entitat del tercer sector social i compta amb el suport de cada ajuntament. Abans de l’aplicació de ‘FutbolNet’, la Fundació forma en la metodologia del projecte els monitors esportius de l’entitat implementadora encarregats de treballar amb els infants.

Rosell: “Volem transmetre els valors de la Masia”

Sandro Rosell ha recordat, durant la presentació del projecte, que està especialment satisfet amb ‘FutbolNet’, perquè és “un projecte basat en el diàleg, i la societat està faltada de diàleg”. Conscient de la importància que té transmetre valors a través de les accions socials de la Fundació, Rosell ha afegit que vol que “els 4.000 nens que gaudiran del projecte tinguin els valors que ensenyem a la Masia”. “Tot el que és bo per a Catalunya, és bo per al Barça”, ha conclòs el president del FC Barcelona.

Mas: “Passarem l’eliminatòria contra l’incivisme”

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha assegurat que es tracta "d'un projecte que no busca l’excel·lència dels jugadors però alhora és un projecte excel·lent”. Mas ha recordat que projectes com aquest ajuden a sortir també de la crisi i “els seus objectius són molt lloables i necessaris”. Segons Mas, gràcies a ‘FutbolNet’ “passarem l’eliminatòria contra l’incivisme i la incultura i guanyarem el campionat dels bons valors”.