D'esquerra a dreta, Miguel Baltasar García, Rita Marzoa i Jordi Gómez. FOTO: GERMÁN PARGA.

Aquest dijous dia 12 d’abril s’ha portat a terme la presentació de la campanya de sensibilització ‘Guanya el silenci. Guanya la malaltia de Chagas’, impulsada per la Fundació FC Barcelona, l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, la Fundació Leo Messi, el BID (Banc Interamericà de Desenvolupament) i el Programa de Salut Internacional de l’Institut Català de la Salut (PROSICS), amb el suport del Departament de Malalties Desateses de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), FindeChagas (Federació Internacional de Persones Afectades per la Malaltia de Chagas), l’ISGlobal (Barcelona Institute For Global Health) i la Fundació Mundo Sano.

La presentació, a la Sala Roma del Camp Nou, ha comptat amb la presència del president del FC Barcelona, Sandro Rosell; el vicepresident primer de la Fundació FCB, Ramon Pont; el director general de Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat de Catalunya, Carles Llorens; el coordinador de la Unitat de Medicina Tropical i Salut Internacional Drassanes de l’Institut Català de la Salut, el Dr. Jordi Gómez, i el protagonista del vídeo de sensibilització i malalt de Chagas Miguel Baltasar García.

La grandesa de Messi

En el seu parlament, Sandro Rosell ha lloat el comportament exemplar de Messi, un dels impulsors de la campanya. “Crec que el Barça no tornarà a tenir un jugador com Leo Messi. La grandesa de Messi està dins i fora del terreny de joc”, ha assegurat. Al mateix temps, el president del Barça ha estat rotund a l'hora de valorar la tasca de la Fundació: “Ens creiem la Fundació i estem molt convençuts de la seva missió”.

En l’acte, conduït per la periodista Rita Marzoa, s’ha pogut veure el vídeo de sensibilització protagonitzat per Miguel Baltasar García i Leo Messi.

Guanyar la malaltia de Chagas és possible

La campanya pretén conscienciar aquelles persones que tenen el risc d’estar infectades sobre la importància de fer-se les proves de detecció i, en cas de tenir la malaltia, sobre la necessitat de fer un tractament integral (farmacològic i psicosocial). La malaltia de Chagas és normalment una patologia asimptomàtica que, sense tractament, típicament es manifesta de manera abrupta amb una mort sobtada. De fet, segons els darrers estudis, es calcula que només un 10% dels infectats han estat diagnosticats. És, per tant, una malaltia silenciosa al voltant de la qual s’ha generat molta por.

La campanya compta amb un vídeo que explica la història real de Miguel Baltasar García, un exferroviari argentí de 85 anys que està infectat pel paràsit de la malaltia de Chagas i que en l’actualitat viu a Barcelona. En Miguel va néixer a la localitat de Charapa, a la província de Chaco, al nord de l’Argentina, una zona endèmica d’aquesta malaltia. Ell és un exemple ben clar de com sobreviure a la malaltia, ja que, de jove, es va fer les proves i es va posar en tractament, mostrant una actitud activa davant la seva situació. Gràcies a aquest esperit de superació, en Miguel ha aconseguit guanyar la malaltia, tenir una bona qualitat de vida i acomplir un dels seus grans somnis: conèixer el seu compatriota i ídol, Leo Messi.