Festival 'FutbolNet' al Miniestadi. FOTO: ÀLEX CAPARRÓS / FCB

Aquest dissabte es posa el punt final a l’aplicació de la primera fase de ‘FutbolNet’ que, des del mes de febrer, la Fundació ha portat a Banyoles, Salt, Olot, el barri del Carmel de Barcelona i Santa Coloma de Gramenet. Després d’aquests mesos de treball, les sensacions són molt positives, principalment gràcies a la bona acollida de les entitats implementadores, els governs municipals implicats i els seus beneficiaris.

Festival al Mini per a tota la comunitat ‘FutbolNet’

Per celebrar aquest reeixit tancament de temporada, la Fundació ha organitzat un festival al Miniestadi on han estat convidats 300 beneficiaris del projecte, d’entre 8 i 16 anys, i les seves famílies. Durant la jornada, que s’ha iniciat a les 10 del matí, s’ha programat un torneig de futbol amb valors en el qual participen una trentena d’equips, en sis camps de futbol de mides reduïdes.

Aquells que millor apliquin els valors que ‘FutbolNet’ posa en pràctica rebran unes medalles acreditatives que seran entregades a primera hora de la tarda per representants de la Fundació FC Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i l’Agència Catalana del Consum. A més del torneig de futbol i fruit del conveni establert amb aquesta entitat, durant la jornada, els participants poden visitar un estand on s’ofereix informació sobre consum responsable.

Represa després de les vacances d’estiu

‘FutbolNet’ es reprendrà coincidint amb l’inici del nou curs escolar. A més de Salt, Banyoles, Olot, Santa Coloma de Gramenet i el barri del Carmel de Barcelona, properament ‘FutbolNet’ arribarà a més localitats catalanes: Igualada, Badalona, Martorell, Vic, Figueres, Palafrugell, Cervera, Balaguer, Tàrrega, la Seu d’Urgell, Mollerussa, el Vendrell, Valls, Cambrils, Amposta i Tortosa.

El programa té a cada municipi 60 beneficiaris amb edats compreses entre els 8 i els 16 anys, escollits per la Fundació FC Barcelona i l’ajuntament corresponent, seguint criteris de vulnerabilitat social. Les sessions es duen a terme sempre en horari extraescolar.

Per a Laia Martín, coordinadora del 'FutbolNet' a Salt, el projecte ha permès als beneficiaris "experimentar una gran millora individual pel que fa als valors i han après a dinamitzar-se i a autoorganitzar-se".

En què consisteix ‘FutbolNet’?

Es tracta d’un projecte que pretén educar els infants i joves en el foment dels valors positius que es deriven de la pràctica esportiva, concretament del futbol. El programa té una durada de 24 setmanes, amb dues sessions de dues hores per setmana, i es practica en espais urbans (interiors o exteriors) cedits pels ajuntaments de cada municipi.

El futbol de ‘FutbolNet’ té unes regles especials. Per exemple, no hi ha la figura de l’àrbitre sinó la del ‘teamer’, un moderador que tutela el joc sense amonestar. A cadascun dels equips hi ha d’haver, almenys, dues noies, i perquè els gols comptabilitzin ha d’haver marcat alguna d’elles. Les sessions es divideixen en tres parts: una discussió anterior al partit, un partit de futbol i una xerrada posterior. El diàleg es converteix, doncs, en una part del joc i no en un complement.

Durant les 24 setmanes ‘FutbolNet’ fa incidència en sis valors, marcats com a essencials per al desenvolupament personal, que es debaten abans, durant i després del joc. Aquest valors són: el compromís, el respecte, la tolerància, el treball en equip, la responsabilitat i l’esforç. Tenint en compte aquests conceptes, es juga una lligueta i l’equip guanyador rep un diploma que l’acredita com el millor en l’aplicació d’aquests valors.

Col·laboracions en el projecte

El projecte compta amb la col·laboració del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, de les diputacions de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, d’una vintena d’ajuntaments catalans, de l’Obra Social La Caixa, de l’Agència Catalana de Consum i de Llet Nostra.