Festival FutbolNet a Banyoles. FOTO: Xavier Pérez

Banyoles, Olot, Salt, Barcelona i Santa Coloma de Gramenet són les cinc primeres localitats que, des del mes de febrer passat, estan aplicant el programa ‘FutbolNet’ de la Fundació FC Barcelona, presentat en societat recentment. El projecte, que s’imparteix durant 24 setmanes, té com a un dels seus punts àlgids la celebració del Festival FutbolNet, una jornada ludicoesportiva especial que se celebra a cada municipi coincidint amb l’equador de l’aplicació del projecte.

Cada festival té més d’un centenar de beneficiaris

En aquests festivals el projecte s’obre a la comunitat i amplia el seu nombre de beneficiaris. Als 40 que segueixen setmanalment el projecte, se n’hi afegeixen un centenar més que estan convidats a participar en aquesta festa, on s’aplica el ‘FutbolNet’ a través d’un torneig format per una quinzena d’equips d’uns vuit integrants cadascun. Els equips guanyadors als tornejos dels festivals reben una medalla que acredita que han estat els millors en l’aplicació de valors positius durant el joc.

Els Festivals FutbolNet duren tota una jornada (de 9 a 18 h aproximadament) i, a més del futbol amb valors, també ofereixen diverses activitats on hi pot participar tothom que vulgui, entre les quals hi ha tallers de tatuatge, de pintura facial i jocs de punteria amb la pilota. Paral·lelament, la Fundació també convida a participar en aquestes festes les entitats de cada municipi, que proposen d’altres activitats lúdiques.

Pont: “Els beneficiaris s’adapten ràpidament a la metodologia”

Durant el mes d’abril s’han celebrat els Festivals FutbolNet a Banyoles i a Olot amb una gran implicació dels habitants de cada municipi. Entre d’altres, al Pla de l’Estany s’hi va poder ballar ‘hip-hop’ i veure el Barça-Madrid en directe, i a la Garrotxa van gaudir de l’actuació d’un grup de ‘cheerleaders’ local. Aquest dissabte serà el torn de Salt i, properament, aquesta activitat arribarà al barri d’el Carmel (Barcelona) i a Santa Coloma de Gramenet.

Segons Ramon Pont, vicepresident del Patronat de la Fundació, el desplegament del projecte al territori està sent “molt positiu gràcies a l’intens treball dels monitors esportius i a la ràpida adaptació dels beneficiaris a la metodologia aplicada”, assegura.

‘FutbolNet’, futbol amb valors a 20 localitats catalanes

‘FutbolNet’ és un projecte que pretén educar els infants i joves a través del foment dels valors positius que es deriven de la pràctica esportiva. El futbol de ‘FutbolNet’ té unes regles especials. Per exemple, no existeix la figura de l’àrbitre sinó la del ‘teamer’, un moderador que tutela el joc sense amonestar. A cadascun dels equips hi ha d’haver, almenys, dues noies, i perquè els gols comptabilitzin ha d’haver marcat alguna d’elles.

Les sessions es divideixen en tres parts: una discussió anterior al partit, un partit de futbol i una xerrada posterior. El diàleg es converteix, doncs, en una part del joc i no en un complement. ‘FutbolNet’, a més, fa incidència en sis valors, que es debaten abans, durant i després del joc: el compromís, el respecte, la tolerància, el treball en equip, la responsabilitat i l’esforç. El projecte, que s’aplicarà a 20 municipis catalans durant el 2012, tindrà 4.000 beneficiaris directes.

Amb la participació de les penyes

La Fundació també convida les penyes del municipi a participar activament en aquests festivals per tal que se sentin part activa d’aquest projecte social. Per exemple, la Penya Blaugrana Almogàvers Garrotxins va oferir una batucada i un ball de gegants als assistents al Festival FutbolNet d’Olot.