"No vull morir sentint-me una estrangera"

"Aquí a Bekaa Valley hem trobat una mica de pau, però somiem amb tornar al nostre país.”

Text: Josep Giralt

Foto: Jordi Sanglas

Siham és mestra, i va fugir de Síria amb els seus dos fills a causa de la guerra i les bombes. “No hi havia matí en què tinguéssim la certesa que arribaríem vius a l’endemà. Al meu país hi ha un refrany que diu així: ‘Mans delicades estoven el ferro’. Suposo que això vol dir que, enfront de la brutalitat de la guerra, la raó i la intel·ligència acabaran emergint. No ha estat així. Aquí a Bekaa Valley hem trobat una mica de pau, però somiem amb tornar al nostre país.”

El que va començar com un aixecament pacífic contra el president Baixar al-Assad el març del 2011 s’ha convertit en una brutal i sagnant guerra civil que ha arrossegat potències regionals i internacionals.

"L’únic que sembla tornar-los la infància perduda és el camp de futbol."

Segons l’Observatori Sirià per als Drets Humans, organització que ha proporcionat les dades més recents, entre el març del 2011 i el mateix mes del 2018 han mort entre 353.593 i 498.593 persones. La xifra, però, podria ser més alta a causa dels problemes per accedir a determinades àrees del país i de les dificultats per compatibilitzar els números que presenten les parts enfrontades. El rostre de Siham ha estat modelat per les llàgrimes.

"Els seus dos fills estan al seu costat, amb l’actitud de qui està cansat de sentir parlar de morts, bombes i desesperació."

Un indiscutible aire de tristesa envolta aquesta família. Els seus dos fills estan al seu costat, amb l’actitud de qui està cansat de sentir parlar de morts, bombes i desesperació. Aferrats a la seva mare, l’únic que sembla tornar-los la infància perduda és el camp de futbol. “Amb ‘FutbolNet’ han tornat a ser nens, encara que això no signifiqui que no hi hagi conflictes entre nens libanesos i sirians”. Afortunadament els monitors han ajudat molt a l’enteniment.

La guerra ha provocat la fugida de més de 5 milions de persones, segons xifres de l’Alt Comissionat de Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR), un dels majors èxodes en la història recent.